Klachtenregeling
Bij Swazoom Kinderopvang draait alles om het plezier en de groei van het kind!
Onze omgeving zit vol ontwikkeling en groeikansen. Swazoom Kinderopvang doet er alles aan om haar activiteiten zo goed mogelijk te laten verlopen. Wij vinden het belangrijk om een goede relatie te hebben met het kind én de ouders. Daarom betrekken wij u zoveel mogelijk, zowel digitaal als op de locatie zelf. Toch kan het gebeuren dat u iets wil opmerken over onze werkwijze. We vinden het belangrijk om bij ongenoegen of ontevredenheid in goed overleg te komen tot een oplossing die voor beide partijen passend is. Het serieus nemen van signalen kan voorkomen dat een probleem een klacht wordt. Wij zoeken te allen tijde de weg van de dialoog om problemen tijdig op te lossen, genoegdoening te geven of de relatie te herstellen.
In deze klachtenregeling beschrijven we onze werkwijze bij het behandelen en registreren van klachten. De regeling voldoet aan de eisen uit de Wet kinderopvang, artikelen 1.57b en 1.57c, en is van toepassing op alle diensten die Swazoom Kinderopvang aanbiedt.
Signalen en klachten
Swazoom Kinderopvang maakt verschil tussen op de locatie/afdeling behandelde signalen/uitingen van ongenoegen en officiële schriftelijke klachten.
Het is belangrijk dat u eerst uw onvrede met de betrokken medewerker bespreekt. Als dit gesprek niet naar tevredenheid is gegaan kunt u contact opnemen met de leidinggevende. Leidt een van bovenstaande acties niet tot het gewenste antwoord of resultaat? Dan kunt u een formele klacht indienen schriftelijk indienen bij de klachtencoördinator.
Formele interne klachten
Als u vindt dat de signalen/uitingen niet naar tevredenheid zijn afgehandeld, kunt u een formele klacht indienen bij de klachtencoördinator via het mailadres klachtencoordinator@swazoom.nl . Vermeld hierbij de volgende gegevens:
- Naam en telefoonnummer van de ouder(s)
- Naam van het kind
- De locatie of afdeling waar de klacht over gaat
- Of de klacht eerder besproken is met de medewerkers van de locatie of afdeling
- De naam van de medewerker(s)
- Omschrijving van de klacht
De klachtencoördinator bevestigt binnen 3 dagen de ontvangst van de klacht per mail. Binnen 1 week na het ontvangen van de klacht wordt er met u contact opgenomen om de klacht te bespreken. Na dit gesprek ontvangt u, binnen 2 weken, per mail een verslag van het gesprek. Hierin is een omschrijving van de klacht opgenomen en een overzicht van de gemaakte afspraken. Swazoom Kinderopvang streeft ernaar de klacht zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 6 weken af te handelen. Wanneer de klacht volledig is afgehandeld wordt deze intern gearchiveerd.
Externe klachten
Als u vindt dat de formele klacht niet naar tevredenheid is opgelost, kunt u advies vragen bij het Klachtenloket Kinderopvang. Dit is een onafhankelijk orgaan dat bekijkt of een klacht alsnog naar tevredenheid kan worden opgelost. Lukt dat niet, dan kan de klacht worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Kinderopvang, waar Swazoom Kinderopvang bij is aangesloten. In bepaalde gevallen en onder bepaalde voorwaarden is het ook mogelijk een geschil rechtstreeks aan de Geschillencommissie Kinderopvang voor te leggen.
Klachtenloket kinderopvang
Contactgegevens:
Postbus 96802, 2509 JE in Den Haag.
Telefoonnummer: 0900-1877
Website: https://www.klachtenloket-kinderopvang.nl
De Geschillencommissie
Contactgegevens:
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
Telefoonnummer: 070-310 53 10
Website: www.degeschillencommissie.nl
Alle kinderopvang organisaties zijn verplicht jaarlijks een klachtenverslag te maken van de formele intern- en externe klachten.
Het verslag wordt intern gedeeld via de nieuwsbrief medewerkers en extern wordt het verslag toegestuurd naar de GGD en ouders. Ook wordt het verslag openbaar gedeeld via de website.